تا که بودیم نبودیم کسی

گزارش صعود به قله 4200 متری سیالان تنکابن از جبهه شمالی

بنام خدا

به یاد جان باختگان حادثه تلخ دماوند همنوردان عزیزمان ساجده کشمیری ، فرخنده معماری و حمید ترابی

اعضا صود کننده : محمد رضا بای ، جانعلی نصیری ، سید مجتبی حسینی ، رمضانعلی ترابی و محسن رجبلو

چهار شنبه 13 خرداد 1388

ساعت 17 از رامیان به سمت تنکابن راه افتادیم نرسیده به بندرگز با آقای ترابی تماس گرفتیم تا خودشو برسونه کنار جاده ، وقتی رسیدیم بندرگز کمی طول کشید تا آقای ترابی برسه آقای ترابی و چهار تا از دوستاش ، وقتی اومدن به راهمون ادامه دادیم . آمل برای شام وایستادیم و بعد از خوردن شام راه افتادیم . ساعت 3 صبح به خیال خودمون به روستایی (عسل محله) که قرار بود شب اونجا بخوابیم و صبح به طرف قله حرکت کنیم رسیدیم ولی متوجه شدیم که روستا رو اشتباه اومدیم . به هر حال شب همونجا خوابیدیم  .

پنج شنبه 14 خرداد 1388

بعد از خوردن صبحانه برگشتیم و از کنار هتل سیالان جاده ای که به عسل محله می رفت طی کردیم تا اینکه به روستا رسیدیم . ساعت 9 صبح از عسل محله به سمت قله حرکت کردیم ، مسیر زیبا و جذابی بود ساعت 10 دریاسر بودیم ( دشت بسیار زیبا و سرسبزی که در راهمون به قله از آن گذشتیم )

بعد از 75 دقیقه راهپیمایی ساعت 11:15 دقیقه به انتهای دشت رسیدیم . بعد از استراحت چند دقیقه ای و برداشتن آب از کوه بالا رفتیم ساعت 12:30 به هزار چم رسیدیم ( هزار چم جلگه ای سرسبز و زیبا که بدلیل مسیر پیچ در پیچی که برای گرفتن شیب تا انتهای آن درست کرده اند به هزار چم معروف شده است)

ساعت 13:50 دقیقه بعد از طی حدودا نصف بیشتر هزار چم برای خوردن نهار اتراق کردیم ، بعد از خوردن نهار و استراحت ساعت 15 به راه خودمون ادامه دادیم تا ساعت 15:45 به انتهای هزارچم رسیدیم و پس از استراحتی کوتاه به سمت گوسفند سرا حرکت کردیم توی راه گروه های زیادی در حال برگشتن بودن و وقتی در باره مسیر ازشون سوال می کردیم هر کدوم یک چیز متفاوت جواب می داد ، یکی می گفت تا برفچالها 9 ساعت ، یکی دیگه می گفت 12 ساعت ، تا اینکه آقای اسماعیلی رو دیدیم از بچه های تنکابن و راه بلد مسیر تا قله بود آقای اسماعیلی گفت 2 تا 3 ساعت تا برفچال مونده از اونجا تا قله هم 4 ساعت ، بچه هایی که از بندرگز باهامون اومده بودن دیگه نمی تونستند راه بیان برای همین آقای ترابی اونارو برد تو گوسفندسرا و کمپشونو برپا کرد ما هم حرکت کردیم به سمت برفچال ، 2 تا یخچال کوچیک رو رد کردیم و اول یخچال سوم به گروهی که از قزوین می اومدن (جبهه جنوبی ) برخوردیم بچه های قزوین خیلی بهمون روحیه دادن بعد شروع کردیم به بالا رفتن تو یخچال حدود یک ساعت طول کشید تا از یخچال خارج بشیم از یخچال که در اومدیم آقای ترابی رو دیدیم که اول یخچال بود و داشت می اومد بالا بعد از حدود 1 ساعت و خرده ای ساعت 19:30 به برفچال که ارتفاع آن 3650 بود رسیدیم کمپ رو برپا کردیم و آقای ترابی هم بعد از 1 ساعت رسید ، بعد از خوردن چای و شام خوابیدیم اونم چه خوابیدنی آخه چادر ما برای 4 نفر بود و با اومدن آقای ترابی ما 5 نفر شده بودیم به هر حال هر طور بود شب رو به صبح رسوندیم .

جمعه 15 خرداد 1388

------------------------

ساعت 5:30 از خواب بیدار شدیم و بعد از خوردن صبحانه ساعت 7 به سمت قله حرکت کردیم بعد از طی نصف راه ابتدای یکی از یخچالها آب زلالی از زیر برف در جریان بود قمقمه ها رو پر کردیم و به راهمون ادامه دادیم . ساعت 10 رسیدیم به نوک قله ، قله سیالان ، بعد کمی استراحت و گرفتن تعدادی عکس به سمت کمپ سرازیر شدیم ، موقع برگشت تا کمپ بیشتر مسیر را که 2 تا یخچال خیلی بزرگ بود با اسکی پایین اومدیم خیلی باحال بود . ساعت 11:30 رسیدیم به کمپ و بعد از خوردن نهار و جمع کردن وسایل ها به سمت پایین حرکت کردیم در حالی که همه گروه ها بجز ما و یک گروه دیگه که هنوز از قله بر نگشته بود ، حرکت کرده و برگشته بودند . من که از همون بالا با اجازه محمد رضا نشستم تو یخچال و تا خود گوسفند سرا اسکی کردم ، جانعلی و مجتبی هم از پشت من می اومدن ، به گوسفند سرا که رسیدیم بعد از حدود 15 دقیقه محمد رضا و آقای ترابی هم که بعد از اومدن ما اونها هم با اسکی خودشونو به ما رسوندن ، ساعت 14:15 از گوسفند سرا حرکت کردیم به سمت هزار چم ، از هزار چم که در اومدیم اول جنگل برای استراحت و خوردن چای نشستیم و بعد از خوردن چای به راهمون ادامه دادیم ، مسیر جنگلی بعد از دریا سر تا عسل محله خیلی شلوغ بود و جمعیت زیادی اومده بودن تا از طبیعت لذت ببرن ، ساعت 7 غروب بود که رسیدیم عسل محله ، بعد از عوض کردن لباسها و استراحت کوتاهی از عسل محله خارج شدیم و ساعت 4 صبح روز شنبه 16 خرداد 1388 رسیدیم رامیان .